Sparebanken Vest vil bli mer aktiv i hverdagen din

Foto: Sparebanken Vest

Banken vil oppdage mulige økonomiske kriser tidligere, og stoppe dem før krisen blir en realitet.

Publisert 04.10.2017

Hvordan kan Sparebanken Vest bli mest mulig hjelpsom og relevant for deres kunders daglige økonomiske behov? Så enkelt, og så krevende var caset som Sparebanken Vest ga til studiet i Design Thinking. Banken har mer enn 250 000 privatkunder og 15 000 bedriftskunder. Og for dem er det viktig at Sparebanken Vest leverer gode banktjenester de kan stole på. Resultatet ble en «aktiv mor».

Vil stoppe krisen før den inntreffer

Teamet tok utgangspunkt i «Kjetil», som for tiden går gjennom en skilsmisse og tidligere har latt konen håndtere det økonomiske som boliglån og regninger. Han er en ressurssterk familiefar, som nå befinner seg i en krise. Men hvor skal banken komme inn? Målet var at banken skal være en preventiv aktør, som oppdager mulige økonomiske kriser tidligere enn hva den gjør nå, og får stoppet dem før krisen er en realitet og det hele har gått for langt. Teamet bestod av en god miks av profesjoner, alt fra representanter fra Sparebanken Vest, Knowit, Connect Energy til interiørarkitekter. Til og med en psykolog var med på teamet.

- Følelser styrer mye mer enn vi tror. Atferdselsøkonomi handler mye om hvilken begrenset evne vi har til å se fremover, og hvilken begrenset evne vi har til å se hvilke konsekvenser de beslutningene vi tar kan føre med seg, sier organisasjonspsykologen Petter Ingebrigtsen.

Teamet ønsket nemlig å sette seg mer inn i hvorfor en person som Kjetil, som inntil nå har hatt kontroll på økonomien mye takket være sin kone, sliter og tar irrasjonelle valg, har et overforbruk og ingen kontroll over sin egen økonomi. De så derfor på hvordan banken med denne kunnskapen om psykologi, personlighet og atferdsendring kan hjelpe og støtte privatkundene sine.


- Noe av det som skjer når vi blir utsatt for belastninger som samlivsbrudd og overforbruk, er at vi bekymrer oss mye. Og når vi bekymrer oss, bruker vi kapasiteten vår til nettopp å bekymre oss. Dermed blir man sliten, og evnen til å holde ut og vente blir enda mindre og evnen til å ta vare på pengene våre forsvinner, forteller Ingebrigtsen.

En «aktiv mor»

Men hvor skal banken komme inn? Temaet ønsket at banken skal fungere som en preventiv effekt, og hindre at folk som Kjetil havner i økonomisk uføre, og kanskje til og med skape en interesse for sin egen økonomi. Resultatet ble hva teamet som arbeidstittel har kalt en aktiv mor.

- Det å nå frem og hjelpe dem som ikke ønsker hjelp eller ikke forstår at de trenger hjelp, er vanskelig. Det er ikke lett å møte en rådgiver ansikt til ansikt og si at man sliter økonomisk. Derfor tenkte vi at det kanskje ville være enklere å få hjelp digitalt, sier Hanne Opdal, som er Senior Experience Designer i Sparebanken Vest.

Tanken er at den digitale tjenesten skal gi god oversikt over økonomien på forhånd, gi kontroll over forbruk og hjelpe med sparing som er forebyggende. I denne innledende fasen er tjenesten mer usynlig for brukeren.

- Når det er krise, skal tjenesten gi støtte og sette grenser. Her skal funksjonen være mer aktiv og hjelpe brukeren ut av krisen gjennom informasjon og belønninger. Du kan også sette opp en funksjon som sammenligner ditt forbruk med andre eller deg selv for et år siden. Målet er at du ti slitt har blitt klokere og lærer av dine feil, sier Opdal.

 

Vil ha ulike varslingssystemer

En av de viktigste tingene for å komme ut av en økonomisk krise, er å ha god oversikt over egen økonomi. Den første tanken til teamet var å gi kunden gode varslinger på mobilen. Mange ulike varslingssystemer finnes allerede, men i dagens system får du kanskje beskjed på tirsdag at du brukte for mye på byen på lørdag.

- Geofencing er en morsom variant. Hvis bankappen i lommen din ser at du bruker mye penger på Vinmonopolet hver eneste fredag eller på Starbucks hver uke, så kan det kanskje vært lurt hvis du da får et varsel som sier «Du har allerede brukt 8400,- på Vinmonopolet denne måneden, sikker på at du skal bruke mer? », ler Opdal.

De vil også bruke noe de har kalt impulskontroll. Tanken er å ta geofencing et steg videre, ved å for eksempel stenge kortet etter 01 på lørdager eller bruk på Betsson, men det må jo gå an å låse det opp hvis kunden plutselig trenger penger til noe ordentlig. Kanskje kunden da må løse et vanskelig mattespørsmål? Eller sette opp en nær person som en slags verge, og må få tillatelse fra ham eller henne?

- Det er noe med å være til stede i hverdagen, men ikke være for påtrengende, så det er viktig at kunden kan slå på systemet selv. Vi tror at det er mange småting i hva vi har kommet frem til som kan hjelpe mange på veien, avslutter Opdal.