Bergen Næringsråd, NHH, DogA og DesignArena inviterte til frokostmøte om Design Thinking

Nærmere 90 påmeldte fra næringslivet ønsket å lære mer om hvordan Design Thinking som metodikk skaper innovasjon og bedre løsninger.
Publisert 22.09.2015
Globale trender viser at gjennom å kombinere kunnskap om økonomi, teknologi og menneskets behov kan vi utvikle unike forretningsmodeller. Men for å klare dette kreves det at vi endrer våre tankesett og handlinger
Torhild Eide Torgersen, prosjektleder i DesignArena, startet morgenen med å fortelle om Design Thinking Bergen – den første utdanningen av sitt slag i Norge, og den andre i Norden.
- Alle snakker om behovet for tverrfaglig innovasjon for å skape de nye løsningene og produktene. Men silomentaliteten er sterk, og ledere har vært skeptiske, og redde for å tenke nytt, fortalte Torgersen.
Forskning viser at de som virkelig lykkes er nødt til å tenke tverrfaglig, men samtidig forteller statistikken at de som jobbe tverrfaglig faktisk ofte mislykkes. Der finnes med andre ord ikke et automatisk likhetstegn mellom tverrfaglighet og suksess. Og det er her Design Thinking kommer inn – for dette er nemlig verktøyet som gjør at man lykkes med å jobbe tverrfaglig, i kryssningen mellom business, teknologi og design, sistnevnte i form av å inkludere mennesket.
Les mer om Design Thinking for nye forretningsmodeller her!

Torhild Eide Torgersen, DesignArena
Judith Gloppen, Rådgiver PhD Norsk design- og arkitektursenter, fortalte videre om skillet mellom LEAN og Design Thinking, og hvordan Design Thinking-metoden og tjenestedesign sto grunnleggende da Flytoget ble utviklet – allerede fra den spede start i 1998 (før begrepene var tatt i bruk), og benyttelsen av disse metodikkene har sørget for en enorm utvikling og økonomisk vekst for flytoget.
Les om Harvard Business Review som har viet hele sin septemberutgave til Design Thinking her!

Judith Gloppen, DOGA
Lars Jacob Tynes Pedersen, Førsteamanuensis PhD NHH, avsluttet morgenen med en forrykende og morsom innblikk i bærekraftige forretningsmodeller. Da både for økonomi og med hensyn til miljøperspektiver.

Lars Jacob Tynes Pedersen, NHH
Design Thinking er tema for Raff Designuke 2015. Se programmet her!
Meld deg på Raff Fagdag allerede nå for å sikre deg plass!
Vi vil takke alle frammøtte for en lærerik morgen, og ser fram til tettere samarbeid mellom næringslivet, utdanningsinstitusjonene og designmiljøet i Bergen!




Geir Mikalsen (Bergen Næringsråd) og Monica Hannestad (DRB)

Foto: Design Region Bergen