Søke, skape og løse – design thinking for marin vekst

Elisabet Kolbrun Hansen fra Kolbrun Retorikk ble inspirert av innovasjonsprosjektene som ble presentert.

Med caser fra shipping, havnæring og sensorteknologi fikk deltakerne på frokostmøte med PwC innblikk i verdien av design i marin sektor

Publisert 24.04.2018

Omlag 70 deltakere fra havnæring, designbransjen og konsulentverden startet dagen tirsdag 24. april hos PwC Bergen i Sandviksbodene. På agendaen sto fire foredrag som fra ulike innfallsvinkler belyser hvordan design og metodikk kan bidra til nye lønnsomme og brukerdrevne løsninger innen marin sektor.

Først ut var kosulent Henna Raknes fra PwC som fortalte om viktigheten av kultur som grunnlag for innovasjon. Deretter tok Pracademy-gründer og fagansvarlig på DT Bergen, Federico Lozano, til scenen for å gi de oppmøtte en kort innføring i empati og kunsten å lytte – for det er kun  når en lytter at en kan lage løsninger som faktisk treffer mennesker der de er.

Federico Lozano leder oppvarmingsøvelsen

Vil du lære mer om Design Thinking? 

Fjerde kull av det tverrfalige studiet, Design Thinking: Strategic Design for Innovation, starter til høsten, og er levert av NHH, UiB og HVl sammen med NTNU. Søknadsfrist 1. juni.

Les mer på dtbergen.drb.no

George Kantas fortalte om innovasjonsprosjekter i Wilhelm Wilhelmsen

Transformation manager hos Wilh. Wilhelmsen, George Kantas, hadde fløyet inn fra Hellas for anledningen, og fortalte om noen av innovasjonsprosjektene de arbeider med internt, og hvordan design thinking har vært avgjørendne for at shippingselskapet i dag en anerkjent som det mest innovative i bransjen.

Neste på scenen var Bjørnar Vasenden fra Bergenskontoret til Inventas – en bedrift som spesialiserer seg på helhetlig design og produktutvikling. Vasenden presenterte hvordan bedriften kan bidra i innovasjonsprossesser – fra idé til implementering – og demonstrerte gjennom to konkrete case: undervannsdronen SeaSmart og Merdslippen – en lukket oppdrettsmerd designet for å drive bærekraftig fiskeoppdrett med minimal miljøbelastning.

Elise Sæla Dahle fra Haltenbanken fortalte om prosessen rundt arbeidet med Egget.

Morgenens siste innslag var ved daglig leder i Haltenbanken, Elise Sæle Dahle, som fortalte om reisen designbyrået har vært med på sammen med gründer Cato Lyngøy i utviklingen av det lukkede oppdrettsannlegget Egget. Haltenbanken har hatt en sentral rolle i alle ledd av prosjektet – helt fra tegnebrettet til nå som prosjektet skal realiseres av Hauge Aqua sammen med Marine Harvest.

Dette var en deilig dose med kreativt og faglig påfyll, spesielt med tanke på arbeidet vi gjør sammen med våre kunder innen shipping og havnæring. Vi elsker å se gode caser og å la oss inspirere.

– Elisabet Kolbrun Hansen fra Kolbrun Retorikk

Vi fikk også en omvisning i PwCs nye Experience Center – et flerbruksrom ypperlig for å trigge kreative prosesser i små og mellomstore grupper. PwC har tatt en aktiv rolle for å bygge et fagmiljø rundt Design Thinking, blant annet ved å donere case til andre kull av Design Thinking-studiet og utdanne flere av sine ansatte.

En inspirerende og kunnskapsrik morgen med godt påfyll – av både fag og kaffe. Dersom du ikke hadde anledning til å komme, eller vil se deler av programmet på nytt, så finner du det her (i sånn passe kvalitet, men det duger):